skip to Main Content
تابع آلفا | مفاهیم نظری روانکاوی ویلفرد بیون

تابع آلفا | مفاهیم نظری روانکاوی ویلفرد بیون

تابع آلفا | مفاهیم نظری روانکاوی ویلفرد بیون

تابع آلفا | مفاهیم نظری روانکاوی ویلفرد بیون

عنوان اصلی: Alpha function
نویسنده: ویلفرد بیون
انتشار در: encyclopedia
تعداد کلمات: 746 کلمه
تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
ترجمه: تیم ترجمه‌ی تداعی

تابع آلفا ویلفرد بیون

کار ویلفرد بیون در مورد «تابع آلفا» مبتنی بر مفهوم ملانی کلاین از همانندسازی فرافکنانه (Projective Identification) بود. او با نشان دادن این‌که همانندسازی فرافکنانه نه صرفاً فانتزی قدرتمندی در ذهن نوزاد، بلکه همچنین نخستین وسیله‌ی ارتباطی او است، بُعدِ دیگری را به مفهوم همانندسازی فرافکنانه افزود.

بیون برای اولین بار در مقاله‌ای تحت عنوان «نظریه‌ی تفکر» (۱۹۶۲) تابع آلفا را مورد بحث قرار داد، اما این ایده از پیش در کار او شکل گرفته بود و حضور داشت. به عنوان مثال، او در «در باب خودبینی» (۱۹۵۸) بیماری را توصیف کرد که تحلیل‌گر خود را کسی تصور می‌کرد که «نمی‌تواند آن را تحمل کند» («آن» مشخص نشده است). بیون نتیجه می‌گیرد که وسیله‌ی ارتباطی بیمار پیشاکلامی بوده و از طریق همانندسازی فرافکنانه با «اید» ابتدایی به وقوع می‌پیوست، و بیمار اصرار تحلیل‌گر بر کلامی‌سازی را به مثابه حمله‌ای به وسیله‌ی ارتباطی خود تجربه می‌کرد.

بیون در «حمله به پیوندها» (۱۹۵۹) بیماری را توصیف کرد که در خردسالی نمی‌توانست بر ترس خود از مرگ غلبه کند. او خودش را از آن و همزمان از بخشی از شخصیت خود منفصل ساخت، و آن را به مادرش فرافکنی کرد: «یک مادر تفاهم‌آمیز قادر است احساس وحشت را که این نوزاد می‌کوشید از طریق همانندسازی فرافکنانه با آن مقابله کند، تجربه کند و با این حال چشم‌اندازی معتدل را حفظ نماید». نوزاد با فرافکنی هول و هراس خود به مادر، آن را به تجربه‌ی او تبدیل می‌کند و آشفتگی خودش را به او منتقل می‌سازد. این وضعیت در تحلیل تکرار می‌شود. بیون در این مطالعه تأکید کرد که همانندسازی فرافکنانه دارای سویه‌ای واقع‌گرایانه است که می‌تواند واکنش مناسبی را از مادر دریافت کند. اگر این پاسخ روی ندهد، ترس نوزاد از مرگ تقویت می‌شود و نمی‌تواند پردازش شود.

بیون در «نظریه‌ی تفکر» به فرضیه‌ی یک تابع آلفا شکل داد که مادر وقتی همانندسازی فرافکنانه‌ی نوزاد را پردازش می‌کند مورد استفاده قرار می‌دهد، و آن‌چه را که بیون «داده‌های حسی نوظهور» می‌نامد، از جمله داده‌های هیجانی»، یا عناصر بتا، به عناصر آلفا تبدیل می‌کند – ماده‌ی افکار رویا و افکار آگاهانه:

راحت به نظر می‌رسید که یک تابع آلفا را برای تبدیل داده‌های حسی به عناصر آلفا و بدین‌ترتیب تأمین مواد روان برای افکار رویا -و از این رو قابلیت بیدار شدن یا به خواب رفتن، آگاهی یا ناهشیار بودن- فرض بگیریم. مطابق با این نظریه، آگاهی به تابع آلفا بستگی دارد، و ضرورتی منطقی است که فرض کنیم چنین تابعی وجود دارد، اگر مفروض بداریم که «خود» قادر است از خودش به معنای شناختن خودش از تجربه‌ی خودش، آگاه باشد (ص. ۳۰۸).

بیون عمداً از ارائه‌ی تعریفی از تابع آلفا طفره رفت، زیرا فقط می‌توانست عناصر آن را استنتاج کند. او اجازه داد درک شود که مطالعه‌ی بیشتری در مورد آن لازم است. به جای ارائه‌ی تعاریف، فرایند را شرح داد و مدل زیر را ارائه کرد:

نوزاد سرشار از توده‌های دردناک مدفوع، احساس گناه، ترس از مرگ قریب‌الوقوع، طمع، خست و ادرار، این ابژه‌های بد را به پستانی تخلیه می‌کند که وجود ندارد. هنگامی که چنین کاری را انجام می‌دهد، ابژه‌ی خوب، نا-پستان (دهان) را به پستان، مدفوع و ادرار را به شیر، ترس از مرگ قریب‌الوقوع و اضطراب را به سلامتی و اعتماد به نفس، طمع و خست را به احساسات عشق و سخاوت تبدیل می‌کند، و نوزاد خصوصیات بد خود را که اکنون به نیکی ترجمه شده‌اند می‌مکد. به مثابه انتزاعی برای مطابقت با این مدل، ساز و برگی را برای رسیدگی به این مقولات ابتدایی من پیشنهاد می‌کنم، که عبارت است از یک ظرف و یک مظروف. این مکانیسم در نظریه‌ی همانندسازی که ملانی کلاین اکتشافات خود را از ذهنیت کودک در آن صورت‌بندی کرد متضمن است (۱۹۶۳، ص. ۳۱).

مفهوم تابع آلفا به رابطه‌ی ظرف/مظروف منجر شد. درونی کردن آن، ساز و برگ اندیشه-تفکر مقدماتی را فراهم می‌کند. پذیرندگی مادر نسبت به همانندسازی فرافکنانه‌ی کودک، عاملی مرکزی در این فرایند است. پذیرندگی او وابسته به آن چیزی است که بیون قابلیت مادر برای خیال‌پروری می‌نامید؛ حالتی رویایی که محتوای آن، عشق برای کودک و پدر او است.

نقص در خیال‌پروری مادرانه یا احساسات افراطی قدرت مطلق و حسادت از جانب نوزاد، می‌تواند موجب تداخل در تابع آلفا و رابطه‌ی ظرف/مظروف شود. تابع آلفا با انتقال از موضع پارانوئید-اسکیزوئید به موضع افسرده‌وار مرتبط –مقارن- است.

این مقاله با عنوان «Alpha function» در encyclopedia منتشر شده و در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۹۸ توسط تیم ترجمه تداعی ترجمه شده و در وب‌سایت تداعی منتشر شده است.
مجموعه مقالات ویلفرد بیون
این پست یک دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top
×Close search
Search
×