skip to Main Content
رواندرمانی تحلیلی چه تفاوتی با روانکاوی دارد؟

رواندرمانی تحلیلی چه تفاوتی با روانکاوی دارد؟

رواندرمانی تحلیلی چه تفاوتی با روانکاوی دارد؟

رواندرمانی تحلیلی چه تفاوتی با روانکاوی دارد؟

عنوان اصلی: رواندرمانی تحلیلی چه تفاوتی با روانکاوی دارد؟
نویسنده: تیم تألیف مجله‌ی تداعی
انتشار در: مجله‌ی روانکاوی تداعی
تاریخ انتشار: 20 اسفند تداعی
تعداد کلمات: 400 کلمه
تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

روانکاوی و رواندرمانی تحلیلی (یا رواندرمانی روانکاوانه) در مبنا هیچ تفاوتی با هم ندارند ولی در چارچوب با هم کمی تفاوت دارند. مبنای هر دو نظریات روانکاوی است. یک روانکاو یا یک رواندرمانگر تحلیلی بسته به نوع رویکرد روانکاوانه‌ای که اتخاذ می‌کند، با بینش و چشم‌انداز روانکاوانه در جلسات حاضر می‌شود و با مراجعانش کار می‌کند. در اینجا به عمده تفاوت‌های چارچوبی که در این دو وجود دارد می‌پردازم.

روانکاوی

پروسه‌ی روانکاوی بایستی توسط یک «روانکاو» به اجرا درآید. روانکاو کسی است که از یک انستیتوی معتبر روانکاوی (که تحت نظر انجمن بین‌المللی روانکاوی است) صلاحیت روانکاوی دریافت کرده است. برای اینکه یک نفر صلاحیت روانکاوی را دریافت کند، بایستی خود به صورت روانکاوانه تحلیل شده باشد. تحلیل روانکاوانه شامل حداقل ۳ تا ۵ جلسه تحلیل در هفته است. او بایستی ۴۰۰ ساعت کلاس نظری و ۲۴۰ ساعت سوپرویژن گروهی بگذراند. همین‌طور یک روانکاو برای دریافت صلاحیت روانکاوی بایستی مراجعانش را به صورت روانکاوانه (حداقل ۳ جلسه در هفته) ملاقات کند و برای آن سوپرویژن دریافت کند. او بایستی در دوران کارورزی ۴ نفر آنالیزان را هر کدام به مدت ۲۴۰ ساعت ملاقات کند و برای این ۲۴۰ ساعت حداقل ۵۰ ساعت سوپرویژن فردی بگیرد.

تعداد روانکاوان در ایران که بر اساس استانداردهای مذکور صلاحیت داشته باشند انگشت‌شمار است و بیشتر کسانی که در شبکه‌های اجتماعی و کلینیک‌ها خود را روانکاو معرفی می‌کنند یا در واقع نمی‌دانند روانکاو به چه معناست یا می‌دانند ولی از این ناآگاهی عمومی سوءاستفاده می‌کنند.

روان درمانی تحلیلی

پروسه‌ی روان درمانی تحلیلی بایستی توسط یک «رواندرمانگر تحلیلی» به اجرا درآید. رواندرمانگر تحلیلی کسی است که از یک انستیتوی معتبر روانکاوی (که تحت استانداردهای انجمن بین‌المللی روانکاوی آموزش می‌دهد) صلاحیت رواندرمانگری تحلیلی دریافت کرده باشد. برای اینکه یک نفر صلاحیت رواندرمانگری تحلیلی را دریافت کند، بایستی خود به صورت روانکاوانه یا به صورت رواندرمانی تحلیلی تحلیل شده باشد. رواندرمانی تحلیلی حداقل ۱ تا ۳ جلسه در هفته است. او بایستی ۲۰۰ ساعت کلاس نظری و ۱۰۰ ساعت سوپرویژن گروهی بگذراند. همینطور یک رواندرمانگر تحلیلی برای دریافت صلاحیت رواندرمانی تحلیلی بایستی مراجعانش را به صورت رواندرمانی تحلیلی (حداقل ۱ تا ۳ جلسه در هفته) ملاقات کند و برای آن سوپرویژن دریافت کند. او بایستی در دوران کارورزی ۴ نفر آنالیزان را هر کدام به مدت ۲۰۰ ساعت ملاقات کند و برای این ۲۰۰ ساعت جمعاً ۱۵۰ ساعت سوپرویژن فردی بگیرد.

طبق این چارچوب‌ها؛ هر کسی که کار رواندرمانی با شیوه‌ی روانکاوانه انجام می‌دهد لزوماً روانکاو یا رواندرمانگر تحلیلی نیست.

درمانگرانی که ما در کلینیک تداعی معرفی می‌کنیم همه «رواندرمانگر تحلیلی» هستند و هیچکدام روانکاو نیستند.

همچنین مهم است که به این نکته نیز اشاره کنیم که «روان درمانی تحلیلی» با «روانشناسی تحلیلی» متفاوت است. روانشناسی تحلیلی نام نظریه‌ای است که کارل گوستاو یونگ ارائه داده است و با رواندرمانی تحلیلی کنونی متفاوت است.

مطالب مرتبط با این مقاله:

روانکاوی چیست؟

رویکردهای مختلف روانکاوی

0 کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top
×Close search
Search
×