skip to Main Content
درباره‌ی موضع پارانوئید-اسکیزوئید

درباره‌ی موضع پارانوئید-اسکیزوئید

درباره‌ی موضع پارانوئید-اسکیزوئید

درباره‌ی موضع پارانوئید-اسکیزوئید

عنوان اصلی: درباره‌ی موضع پارانوئید-اسکیزوئید
نویسنده: آلاله آطاهریان
انتشار در: مجله‌ی روانکاوی تداعی
تاریخ انتشار: 5 مهر 1399
تعداد کلمات: 1650 کلمه
تخمین زمان مطالعه: 10 دقیقه

درباره‌ی موضع پارانوئید-اسکیزوئید

این نوشته به بررسی موضع پارانویید-اسکیزویید بر اساس دو مقاله می‌پردازد؛ یکی مقاله‌ی «یادداشت‌هایی در باب برخی مکانیزم‌های اسکیزویید» ملانی کلاین و دیگری مقاله‌ی «موضع پارانویید-اسکیزویید» پریسیلا راث از فصل سوم کتاب «نظریه‌ی کلاینی: یک چشم‌انداز معاصر» کاتالینا برونشتاین است.

ملانی کلاین در پی تحلیل کودکان و افراد بزرگسال و تلاش برای توضیح و درک رفتار آنها به سال‌های پیش از شکل‌گیری زبان متوسل می‌شود. در اینجا بناست با بهره‌گیری از زبان، مفاهیمی پیشازبانی را تشریح کنیم. به همین منظور از ابزارهای مختلفی بهره می‌گیریم. ابزارهای ما مشاهده مستقیم نوزاد، مطالعه نظریه‌های ذهن و مطالعات تجربی نوزادان است.

کلاین معتقد بود نوزاد در زمان تولد ویژگی‌هایی ذاتی دارد که تا حدی تعیین‌کننده‌ی نحوه‌ی ارتباط او با دنیا هستند. او مسیر رشدی را به گونه‌ای ترسیم کرد که از «آشفتگی و بی‌نظمی» به «انسجام و نظم» می‌رسد. برای توضیح چنین مسیری کلمه‌ی «موضع» را اتخاذ کرد. این واژه در معنای «مرحله»‌ای که زیگموند فروید به کار برد نیست. در واقع از منظر کلاین، موضع اشاره به این موضوع دارد که نوزاد در دوره‌ای از زندگی‌اش تجربه‌های خاصی از محیط پیرامون دارد که در هر یک از این موضع‌ها اضطراب، دفاع‌ها، نحوه برخورد و درک مشخصی از اُبژه وجود دارد. این دوره‌ها به پایان نمی‌رسند بلکه در سراسر عمر به فعالیت خود ادامه داده و هر یک در دوره‌ای از زندگی غالب می‌شوند. ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍

از زمان تولد نوزاد، غرایز مرگ و زندگی، اُبژه و در واقع ارتباط با اُبژه و ایگوی اولیه وجود دارند. اُبژه‌ای که در سال‌های اولیه نوزاد تجربه می‌شود -یعنی مادر- به آن معنی که در ذهن یک بزرگسال وجود دارد نیست. در واقع نوزاد صرفاً سینه‌ی مادر را تجربه می‌کند. بدین شکل که سینه اگر ارضاکننده باشد به عنوان اُبژه‌ی خوب و اگر ارضاکننده نباشد به عنوان اُبژه‌ی بد تجربه می‌شود.

کلاین معتقد است که این تجربه‌های خوب و بد کاملاً جدا از هم و تکه‌تکه هستند. در لحظه‌ی حال اگر سینه ارضاکننده باشد سراسر خوبی خواهد بود و دیگر نوزاد به یاد نخواهد داشت که چند دقیقه قبل همان سینه او را ناکام گذاشته است. همین امر در مورد سینه بد نیز صادق است. از همین رو تجربه‌های نوزاد گویی جدا و مستقل از هم هستند.

همینطور ایگوی اولیه نیز چنانکه وینیکات هم عنوان می‌کند کاملاً نامنسجم و به هم‌ریخته است. تجربه‌های مختلف، شبیه ذرات معلق در هوا هستند. اما این ایگوی اولیه‌ی نامنسجم بناست به شکلی اضطراب‌ها را کنترل کند.

محدودیت دسترسی به ادامه‌ی مطلب

دسترسی کامل به محتوای تخصصی تداعی صرفاً برای اعضای ویژه‌ی تداعی در نظر گرفته شده است.

با عضویت در تداعی و فعال کردن عضویت ویژه‌ به امکان مطالعه‌ی آنلاین این مقاله و تمام مقالات تداعی شامل نظریات روانکاوی، رویکردهای مختلف، تکنیک‌های بالینی و مواردی از این دست دسترسی ‌خواهید یافت. عضویت ویژه فقط برای مطالعه‌ی آنلاین در سایت است و امکان دانلود پی‌دی‌اف با عضویت ویژه وجود ندارد. اگر نیاز به پی‌دی‌اف مقالات دارید، آنها را بایستی جداگانه از طریق فروشگاه مقالات تهیه کنید.

در این صفحه می‌توانید پلن‌های عضویت ویژه را مشاهده کنید و از این صفحه می‌توانید نحوه‌ی فعال کردن عضویت ویژه را ببینید.

اگر اکانت دارید از اینجا وارد شوید.

اگر اکانت ندارید از اینجا ثبت‌نام کنید.

مجموعه مقالات تکنیک در روانکاوی
3 کامنت
  1. واقعا مقاله روان و آموزنده ای بود، تکه های لازم برای فهم موضوع هر کدام در جای خود بودن و توضیح مطالب هم به اندازه لازم بود، نه زباده روی در توضیح و نه رد شدن سرسری در متن وجود نداشت. مقاله رو سیو کردم تا یه بار دیگه هم بخونمش.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top
×Close search
Search
error: این محتوا محافظت‌شده است.
×