skip to Main Content
به عمل آوری

به عمل آوری

به عمل آوری

به عمل آوری

عنوان اصلی: acting in & acting out
نویسنده: سلمان اختر
تاریخ انتشار: 2009
تعداد کلمات: 520 کلمه
تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترجمه: تیم ترجمه‌ی مجله‌ی تداعی

به عمل آوری درون جلسه

اصطلاح «به عمل آوری درون جلسه[۱]» در ابتدا توسط مایز زلیگز[۲] (۱۹۵۷) ابداع شد تا تمایزی میان «به عمل آوری بیرون جلسه[۳]» در حین جلسه‌ی تحلیلی و خارج از جلسات برقرار شود. به عمل آوری درون جلسه ممکن است در حرکات بدنی و وضعیت‌های قرارگیری روی کاناپه بروز کند که از طریق آن درگیری‌های ناهشیار ظاهر می‌شود. یا ممکن است رفتارهای پیچیده‌تری را دنبال کند که خاطرات سرکوب شده را بیان می‌کنند. ممکن است روشنگر ژنتیک یا فانتزی انتقالی مضاعف و همچنین امیال مبتنی بر انتقال ناهشیار باشند.

در هر صورت چیزی به جای آنکه به کلمه درآید به عمل درآمده است. در مثال‌های ذکر شده، تکرار به جای یادآوری اتفاق می‌افتد. به این ترتیب به عمل آوری درون جلسه یک نوع مقاومت است. با این حال زمانی که مواد تعارض متعلق به بازه‌ی پیشا کلامی کودکی باشند یا بازنمایی ذهنی یا کلامی  متناسب نداشته باشند، در این صورت این نوع رفتارها تنها راه ارتباطی برای رسیدن این (پیام‌های ناهشیار) به سطح بالینی هستند. در اینجا تشخیص ارزش ارتباطی این به عمل آوری درون جلسه‌ها اولویت بیشتری نسبت به ماهیت بالقوه‌ی مقاومتی آن دارد. در این زمینه جالب است به این نکته توجه شود که زلیگز (۱۹۶۰) خود در مقاله‌های بعدی‌اش از به عمل آوری درون جلسه به عنوان حد واسط میان به عمل آوری بیرون جلسه و تداعی آزاد یاد کرده است.

محدودیت دسترسی به ادامه‌ی مطلب

دسترسی کامل به محتوای تخصصی تداعی صرفاً برای اعضای ویژه‌ی تداعی در نظر گرفته شده است.

با عضویت در تداعی و فعال کردن عضویت ویژه‌ به امکان مطالعه‌ی آنلاین این مقاله و تمام مقالات تداعی شامل نظریات روانکاوی، رویکردهای مختلف، تکنیک‌های بالینی و مواردی از این دست دسترسی ‌خواهید یافت. عضویت ویژه فقط برای مطالعه‌ی آنلاین در سایت است و امکان دانلود پی‌دی‌اف با عضویت ویژه وجود ندارد. اگر نیاز به پی‌دی‌اف مقالات دارید، آنها را بایستی جداگانه از طریق فروشگاه مقالات تهیه کنید.

در این صفحه می‌توانید پلن‌های عضویت ویژه را مشاهده کنید و از این صفحه می‌توانید نحوه‌ی فعال کردن عضویت ویژه را ببینید.

اگر اکانت دارید از اینجا وارد شوید.

اگر اکانت ندارید از اینجا ثبت‌نام کنید.

مجموعه مقالات مفاهیم روانکاوی
0 کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top
×Close search
Search
×