skip to Main Content
سادیسم چیست؟

سادیسم چیست؟

سادیسم چیست؟

سادیسم چیست؟

عنوان اصلی: Sadism
نویسنده: لپلانش و پونتالیس
انتشار در: زبان روان‌کاوی
تاریخ انتشار: 1998
تعداد کلمات: 279 کلمه
تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
ترجمه: تیم ترجمه‌ی تداعی

سادیسم [Sadism]

روان‌کژی جنسی[۱] که در آن، ارضا شدن وابسته به تحمل رنج یا تحقیر توسط سوژه است.

روان-کاوی مفهوم سادیسم را از آنچه متخصصان رفتارهای جنسی به آن روان‌کژی جنسی می‌گویند فراتر می‌برد. در وهله‌ی اول شکل‌های ابتدایی‌تر آن، به ویژه موارد مربوط به دوره‌ی کودکی را مشخص می‌کند؛ دوم اینکه سادیسم را یکی از اجزای بنیادین حیات غریزی[۲] قرار می‌دهد.

برای توضیح اَشکال و درجات مختلف روان‌کژی سادیستیک، خواننده را به آثار متخصصان رفتارهای جنسی – به ویژه کرافت-ابینگ[۳] و هولاک الیس[۴] ارجاع می‌دهیم (α).

مقالات مرتبط:

مازوخیسم چیست؟

سادومازوخیسم چیست؟

از نظر واژه‌شناسی باید اشاره کرد که فروید عمدتاً از عبارت «سادیسم» (به عنوان مثال در کتاب سه رساله درباره‌ی سکسوالیته [۱۹۰۵d]) یا «سادیسم حقیقی[۵]» (۱) برای مواردی استفاده می‌کند که بین سکسوالیته و استفاده از خشونت علیه دیگران رابطه‌ای وجود دارد.

با این حال او گاهی از این واژه به منظور خشونتی که یا با ارضای جنسی همراه است یا نیست استفاده می‌کند (۲) (مدخل‌های «غریزه‌ی چیرگی[۶]»، «پرخاشگری[۷]» و «سادیسم/مازوخیسم» را ببینید). این معنای واژه، علی‌رغم تأکید فروید بر این که به هیچ عنوان دقیق و کامل نیست، در روان-کاوی بسیار رواج پیدا کرده است. خطر این کاربرد این است که باعث تلفیق بی‌مورد سادیسم و پرخاشگری می‌شود. این مسئله به طور خاص در نوشته‌های ملانی کلاین[۸] و طرفداران او برجسته است.

(α) کرافت-ابینگ بود که با ارجاع به نوشته‌های مارکی دو ساد، نام سادیسم را برای این روان‌کژی پیشنهاد کرد.

این نوشته با عنوان «Sadism» در کتاب «زبان روان‌کاوی» نوشته‌ی لپلانش و پونتالیس ارائه شده و در تاریخ ۰۶ مرداد ۹۹ توسط تیم ترجمه‌ی تداعی ترجمه و در بخش دانشنامه‌ی روانکاوی سایت گروه روانکاوی تداعی منتشر شده است.

[۱] Sexual perversion

[۲] Instinctual life

[۳] Krafft-Ebing

[۴] Havelock Ellis

[۵] Sadism proper

[۶] Instinct to Master

[۷] Aggressiveness

[۸] Melanie Klein

مجموعه مقالات مفاهیم روانکاوی
0 کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top
×Close search
Search
×