skip to Main Content
هفت دلیلی که باید رویاهای‌‎تان را تفسیر کنید.

هفت دلیلی که باید رویاهای‌‎تان را تفسیر کنید.

هفت دلیلی که باید رویاهای‌‎تان را تفسیر کنید.

هفت دلیلی که باید رویاهای‌‎تان را تفسیر کنید.

عنوان اصلی: 7Reasons You Should be Interpreting Your Dreams
نویسنده: Karl Stukenberg
انتشار در: Psychology Today
تاریخ انتشار: 17 جولای 2018
تعداد کلمات: 890 کلمه
تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
ترجمه: تیم ترجمه‌ی مجله‌ی تداعی

چگونه با ضمیر ناخود اگاه خود آشنا شوید؟

با افزایش سن، امیال و خواسته‌های ما از زندگی پیچیده‌تر می‌شوند. گاهی اوقات چیزهایی می‌خواهیم که به نظر برایمان مفید نیستند. مثلاً می‌خواهیم سِمت رئیس‌مان را داشته باشیم و اگر رئیس‌مان این را بداند برایمان گران تمام می‌شود، پس این خواسته را هم از او و هم از خودمان پنهان می‌کنیم. به‌جای فکر کردن یا صحبت کردن در مورد این مساله ممکن است در رویاها ببینیم که در یک مسابقه حریف‌مان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهیم. آن حریف در خواب‌مان از جهاتی ممکن است شبیه رئیس‌مان باشد اما از جهاتی نیز با او متفاوت است. ناهشیار ما این فرد نمادین را با رئیس‌مان برابر می‌گیرد تا به واسطه‌ی رویا نیازمان را ارضا کند و با ارضای این آرزوی پنهان به ما اجازه دهد تا به خوابیدن‌مان ادامه دهیم.

رویا دیدن فعالیتی بسیار پیچیده است. براساس نظر فروید، هدف رویا این است که خواسته‌هایی را برآورده سازد که حتی نمی‌توانیم صدای آن را بشنویم، چه برسد به آن‌که برای ارضای آن‌ها در زمان بیداری گامی برداریم. این به معنی این است که ما باید رویاهای‌مان را رمزگشایی کنیم تا آن‌ها بتوانند آرزوهای ناهشیار ما را نشان دهند و این همیشه آسان نیست.

 

رویاها تصادفی نیستند

در کلاسی که در آن تفسیر رویا درس می‌دهم از دانشجویان خواستم که رویاهای خود را برای تجزیه و تحلیل به جلسه بیاورند. هر بار که دانشجو  یک رویا را ارائه می‌دهد، اتفاق یکسانی می‌افتد. همانطور که آنها رویاهای خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند، این فرایند را “شوکه‌کننده” توصیف می‌کنند. آنها فکر می‌کردند که رویاهایی بی‌معنی را برای کلاس به ارمغان می‌آورند، اما رویاها حاوی اطلاعات مهمی  چون امیال و خواسته‌ها و آنچه در حال حاضر در زندگی‌شان اتفاق می‌افتد، بود. آن‌ها متوجه می‌شدند که رویاهایشان نه تنها تصادفی نیستند، بلکه معنای مهمی نیز دارند.

به طور مثال یکی از دانشجویان خواب کشتی تشریفاتی‌ای را دیده بود. او گاهی توی کشتی بود و گاهی بیرون از آن شنا می‌کرد. وقتی شروع به تداعی کرد و همکلاسی‌هایش نکات مرتبط را پیشنهاد می‌دادند خود او کشتی را نمادی از خانواده‌اش دانست که او را تا بدانجا رسانده بود اما هر چه که او به سمت زندگی شخصی خود حرکت می‌کرد از آن دورتر می‌شد.

رویاها می‌توانند نگران کننده باشند.

رویایی که تفسیر می‌شود، می‌تواند چیزهایی را آشکار کند که خیلی ناراحت کننده‌اند. به عنوان مثال، ممکن است ما متوجه شویم در رابطه با کسی هستیم که جنبه‌های مهمی از والدین‌مان را به ما یادآوری می کند و به این فکر بیافتیم که آیا ما با مادر یا پدرمان ازدواج کرده‌ایم؟.  لحظه‌ای که متوجه می‌شویم این فرد خیلی نزدیک یا خیلی آشنا است به دلیل اینکه رابطه تداعی‌کننده‌ی نزدیکی با محارم می‌شود  یک لحظه‌ی ناخوشایند را به بار می‌آورد. بنابراین، رویاها می‌توانند جنبه‌های غریب، فوق‌العاده و غیر منتظره‌ای از ما را به خودمان نشان دهند.

۷ دلیل برای چرایی اهمیت تفسیر رویا:

  1. از رویاهایتان بهره ببرید. شما هر شب رویا می‌بینید و هنگامی که بیدار می‌شوید و به آن فکر می‌کنید فرصتی را به دست آورده‌اید تا به محصولات ناهشیار خود دسترسی داشته باشد.
  2. رویاها قلمروهایی آشنا هستند که به شکلی جز به جز از اتفاقات روز گذشته شکل می‌گیرند.
  3. رویاها تنها تکرار اتفاقات روز گذشته نیستند، بلکه شامل کنش فعالانه‌ی شما بر مسائلی هستند که در طول روز تصور می‌کردید غیر قابل حل باشند. برخی از اکتشافات مهم علمی در نتیجه‌ی یک رویا رخ داده‌اند.
  4. یادآوری و تفسیر رویاها می‌تواند راهی را بگشاید تا شما به بخش‌های غریب و غیرعادی ذهن که در لفافه پنهان‌اند دسترسی داشته باشید.
  5. گرچه ممکن است ما از ناهشیار خود آگاه نباشیم اما ناهشیار در خواب برای‌مان آشکار می‌شود. فهم ساختار رویا به ما این امکان را می‌دهد تا بخش‌های غیر قابل مشاهده‌ی ذهن را دریابیم.
  6. رویاها معنادار هستند. هریک از ما نمادهای منحصر به فردی می‌سازیم تا معنای خواب‌هایمان را پنهان کنیم. بنابراین قایقی که در خواب دانشجوی آن کلاس نمادی از خانواده‌اش بود برای تمام قایق‌ها صدق نمی‌کند. چراکه او به طرزی آشنا برای خود، آن‌را نمادین کرده بود.
  7. معنای خواب‌ها پنهانند چراکه اشکارا دیدن‌شان ممکن است عجیب و شوکه‌کننده باشند. مقصود رویا آن است تا ما به خوابیدن‌مان ادامه دهیم. برای انجام این رسالت رویاها از آرزوهایی از ما وام می‌گیرند که اگر به واسطه‌ی رویا ارضا نشوند ما را بیدار می‌کنند تا برطرفشان کنیم. مثلاً کودکی که گرسنه است خواب خوردن غذایی فوق‌العاده را می‌بیند و این خواب با ارضای نیاز او در یک سطح کافی، موجب می‌شود تا او از خواب بیدار نشود.

برای شروع تفسیر رویاهایتان به این شیوه عمل کنید:

  • دفترچه‌ای را به خواب اختصاص دهید و آن‌را کنار تخت‌تان نگه دارید و به محض بیدار شدن رویایتان را بنویسید.
  • سعی کنید به محض تمام شدن رویا به آن فکر کنید. هرچه مدت زمان بیشتری فاصله بیاندازید به یاد آوردن آن سخت‌تر خواهد شد.
  • می‌توانید خوابتان را برای یک نفر که شما را به خوبی می‌شناسد تعریف کنید. یک دوست یا پارتنر شما گاهی اوقات چیزهایی از شما می‌داند که ممکن است خارج از حیطه‌ی هشیاری شما باشد.
  • رویای خود را به عنوان یک اثر داستان یا شعر فرض کنید و سعی کنید آن را در مقام یک اثر هنری تفسیر کنید.
  • این مقاله با عنوان «۷Reasons You Should be Interpreting Your Dreams» در سایت Karl Stukenberg منتشر شده و توسط تیم تداعی ترجمه شده و در تاریخ ۲۰ تیر ۱۴۰۰ در بخش مجله وب‌سایت گروه روانکاوی تداعی منتشر شده است.
0 کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top
×Close search
Search
error: این محتوا محافظت‌شده است.
×