skip to Main Content
کدهای اخلاقی روانکاوی

کدهای اخلاقی روانکاوی

کدهای اخلاقی روانکاوی

کدهای اخلاقی روانکاوی

عنوان اصلی: ETHICS CODE
نویسنده: IPA
انتشار در: IPA
تاریخ انتشار: 2015
تعداد کلمات: 666 کلمه
تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
ترجمه: تیم ترجمه‌ی تداعی

کدهای اخلاقی روانکاوی (روانکاوان و کاندیداها)

متنی که پیش‌رو دارید فقط بخش سوم کدهای اخلاقی IPA است. تمامی بخش‌ها به صورت ترجمه شده و pdf در انتهای متن برای مطالعه‌ی بیشتر قرار داده شده است.

۱) حقوق انسانی

روانکاو نباید در تجاوز به هیچ یک از حقوق اساسی انسانی افراد، بر اساس تعریف اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل و سیاست عدم تبعیض خود IPA، شرکت داشته یا آن را تسهیل کند.

۲) ترتیبات مالی

کلیه حق الزحمه‌ها و دیگر ترتیبات مالی باید پیش از شروع روانکاوی یا، در صورت اصلاحات حق الزحمه، پیش از اجرایی شدن به طور کامل برای بیمار فاش شده و موافقت بیمار کسب شود. هیچ معامله مالی دیگری نباید میان روانکاو و بیمارانش صورت گیرد.

۳) صداقت حرفه‌ای و عمومی

الف) رازداری یکی از اصول روش روانکاوی است. یک روانکاو باید از محرمانه ماندن اطلاعات و پرونده‌های بیمار محافظت کند.

ب) روانکاو نباید طوری عمل کند که باعث بدنام شدن این حرفه شود.

ج) روانکاو نباید در رابطه با لطمه وارد کردن به اعتبار هر فرد یا سازمان از جمله، اما نه محدود به، دیگر روانکاوان، بی‌پروا یا بدخواه باشد، یا عمدا در غیاب شرایط متقاعدکننده و توجیه کننده در ارزیابی‌های نظارت تخصصی روی همکاران، دخالت کند.

د) روانکاو باید (منوط به الزامات رازداری حرفه‌ای) با بیمار و همکاران صادق بوده، و نباید آن‌ها را فریب دهد یا در هرگونه کلاهبرداری، فریب یا زورگویی دخالت داشته باشد.

۴) سوءاستفاده از قدرت

الف) روانکاو باید حین روانکاوی، و پس از اتمام آن، توجه لازم را به عدم توازن قدرت که ممکن است میان روانکاو و روانکاوی شونده موجود باشد، داشته باشد و نباید طوری رفتار کند که با خودمختاری بیمار یا بیمار سابق در تضاد باشد.

ب) درمان روانکاوی بیمار با روانکاو داوطلبانه بوده و بیمار می‌تواند در هر زمانی درمان را متوقف کرده یا درمان یا مشاوره دیگری را جستجو کند.

ج) خاتمه روانکاوی یا درمان‌های دیگر معمولا باید با رضایت متقابل همراه باشد. اگر روانکاو تصمیم بگیرد که درمان را متوقف کند، باید به نیازهای درمانی بیمار و درخواست‌های معقول او برای اطلاعات درباره منابع جایگزین درمان توجه شود.

د) روانکاو نباید از جایگاه حرفه‌ای یا سازمانی خود برای وادار کردن بیماران، کارآموزان یا همکاران استفاده کند. از اطلاعات محرمانه نیز نباید برای این منظور استفاده شود.

ه‍) روانکاو نباید به بیمار یا کاندیدای تحت درمان یا سوپرویژن روانکاوی درخواست رابطه جنسی دهد یا با او روابط جنسی برقرار کند.

۵) حفظ استانداردها، نقص و ضعف حرفه‌ای

الف) روانکاو باید به رشد حرفه‎ای مداوم متعهد باشد و سطوح مناسبی از ارتباط را با همکاران حرفه‌ای حفظ کند. هدف از این کار این است که حفظ استاندارد متناسب در عملکرد حرفه‌ای و دانش جاری از پیشرفت‌های حرفه‌ای و علمی تضمین شود.

ب) اگر روانکاوی آموزشی یک روانکاو با فساد همراه شده (و بنابراین به طور رضایت بخش کامل نشده باشد) یا اگر روانکاو طی روانکاوی تحت سوءاستفاده قرار گرفته باشد، و هیچگونه گناه یا تقصیر از سوی قربانی مفروض نباشد، معمولا یک روانکاوی جدید برای روانکاو ضروری است.

ج) روانکاو وظیفه دارد در صورت مشاهده شواهدی از تخلف یک روانکاو دیگر از کد اخلاقی، نهاد مناسب سازمان وابسته (یا IPA در موارد اعضای مستقیم) را مطلع سازد.

د) روانکاو وظیفه دارد اگر درباره توانایی خود در کار شک کرد در جستجوی مشورت از یک همکار ارشد برآید و وظیفه دارد اگر توانایی همکارش در انجام تعهدات حرفه‌ای ضعیف به نظر برسد، به او اطلاع داده و کمک کند. در صورت نگرانی جدی درباره توانایی همکار یک روانکاو، که آن همکار تمایلی به رسیدگی به آن را نداشته باشد، روانکاو باید نهاد مناسب سازمان وابسته (یا IPA در مورد یک عضو مستقیم) را مطلع سازد.

ه‍) روانکاو باید، با توجه لازم به حریم خصوصی بیمار، تمهیداتی را لحاظ کند تا هر به بیمار در صورت مرگ روانکاو یا در دسترس نبودن او، اطلاع داده شود (شامل گزینه‌هایی برای ادامه درمان).

دانلود متن کامل کدهای اخلاقی IPA

این متن با عنوان «ETHICS CODE» در IPA منتشر شده و توسط تیم تداعی ترجمه و در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در مجله‌ی روانکاوی تداعی منتشر شده است.
0 کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top
×Close search
Search
×