skip to Main Content
تشخیص‌گذاری روانی: اُدیپی و پیش‌اُدیپی | ویدئو

تشخیص‌گذاری روانی: اُدیپی و پیش‌اُدیپی | ویدئو

تشخیص‌گذاری روانی: اُدیپی و پیش‌اُدیپی | ویدئو

تشخیص‌گذاری روانی: اُدیپی و پیش‌اُدیپی | ویدئو

دان کاروِت در ویدئوی تشخیص‌گذاری روانی: اُدیپی و پیش‌اُدیپی سازمان‌یابی روان را ابتدا از دیدگاه ملانی کلاین و سپس از تقابل با نگرش زیگموند فروید توضیح می‌دهد.

این ویدئو ذیل مجموعه ویدئوهای «سر کلاس با دان کاروِت» است و با عنوان اصلی «فروید و فراسوی او» در کانال یوتیوب دان کاروت منتشر شده و ما ترجمه و زیرنویس کرده‌ایم.

پی‌نوشت یک: ویدئو در کانال یوتوب تداعی بارگذاری شده است و بنابراین نیاز دارید که با فیلترشکن آن را مشاهده کنید و اگر وی‌پی‌ان شما روشن نباشد، شما ویدئو را در این زیر مشاهده نخواهید کرد. اگر تمایل داشتید کانال یوتوب تداعی را نیز سابسکرایب کنید.

بخشی از اسکریپت ویدئوی تشخیص‌گذاری روانی: اُدیپی و پیش‌اُدیپی:

می‌خواهم از دیدگاه کلاینی به این مسئله وارد شوم

دفاع‌هایی هستند که به لایه‌های ابتدایی ذهن تعلق دارند که ملانی کلاین آن را موضع پارانوئید-اسکیزوئید می‌نامد

در این موضع ما دوپاره هستیم، دوپاره‌سازی دفاع اصلی است، خوب یا بد، نواحی خاکستری وجود ندارد

شما یا آدم کاملاً خوبی هستید که کلاه سفید به سر دارید، سوار بر اسبی سفید

یا آدمی تماماً بد، با کلاه سیاه و اسب سیاه. هیچ ناحیه‌ی خاکستری وجود ندارد

هیچ‌چیز در آن میان نیست. دوپاره‌سازی یک دفاع اصلی اولیه است که ما به‌ویژه در شخصیت‌های مرزی می‌بینیم

مردم اغلب نمی‌توانند متوجه این بشوند، با وجود این دفاعی اولیه است

دوپاره‌سازی شگرد ذهن است. نزد ملانی کلاین دوپاره‌سازی نخستین نظم و سازماندهی ذهن را میسر می‌سازد

و اگر نتوانید دوپاره شوید، سایکوتیک هستید

سایکوز یعنی شکست در دوپاره‌سازی، شکست در رسیدن به نظم اصلی ذهن

پس نزد یک آدم سایکوز، اُبژه‌ی خوب بد می‌شود و اُبژه‌ی بد تبدیل به اُبژه‌ی خوب می‌شود

نمی‌توانید آن‌ها را از هم جدا کنید، کی خوب است کی بد است

خیلی سردرگم می‌شوم، در یک وضعیت گیج کننده قرار دارم، زیرا خوب من بد می‌شود و بد من خوب می‌شود

در وضعیت بسیار آشفته‌ی وحشتناکی قرار دارم

مرزی می‌تواند دوپاره‌سازی کند، او حالا به ورای سایکوز رفته است

می‌تواند دوپاره سازد ولی حالا کاملاً به دردسر می‌افتد

زیرا دیدگاهی بسیار تقلیل‌گرایانه نسبت به جهان دارد، که آنجا چیزها همه خوب یا بد هستند

و البته ما می‌خواهیم مردم به مرحله ۳ بروند، جایی که به دوپاره‌سازی چیره شوند

و بتوانند تحمل کنند، همان چیزی که فروید دوسوگرایی می‌نامید

که همان دیدن یک چیز به صورت هم خوب و هم بد است، بی‌آنکه دوپاره شوند

و در آن لحظه ما می‌توانیم به نِوروز برسیم، چون نِوروز همین است

نِوروز تعارض دوسوگرایی است.

0 کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top
×Close search
Search