skip to Main Content
ملاحظات کلی درباب انتقال‌های نارسیسیستیک

ملاحظات کلی درباب انتقال‌های نارسیسیستیک

ملاحظات کلی درباب انتقال‌های نارسیسیستیک

ملاحظات کلی درباب انتقال‌های نارسیسیستیک

عنوان اصلی: GENERAL REMARKS ABOUT NARCISSISTIC TRANSFERENCES
نویسنده: هاینتس کوهوت
انتشار در: The Analysis of the Self
تاریخ انتشار: 2009
تعداد کلمات: 6600 کلمه
تخمین زمان مطالعه: 38 دقیقه
ترجمه: سعیده موسوی‌نسب

ملاحظاتی کلی درباب انتقال‌های نارسیسیستیک

(انتقال آرمانی‌سازی[۱] و انتقال آیینه‌ای[۲] و انتقال دوقلویی[۳])

در ابتدا کوهوت می‌پرسد که وقتی ایماگوی والد آرمانی یا خود بزرگمنش در فرایند درمان با آنالیست فعال می‌شود، آیا این‌ها را باید تظاهرات انتقالی در نظر گرفت؟

تظاهرات بالینی و خصوصیات بیرونی انتقال آرمانی‌سازی، شبیه روان‌رنجوری انتقالی کلاسیک است اما تفاوت‌های اساسی بین این دو وضعیت وجود دارد. مثلاً اینکه تظاهرات انتقالی آشکار در انتقال آرمانی، به علت بسیج سرمایه‌گذاری نارسیسیستیک شکل می‌‌گیرند و نه سرمایه‌گذاری روی اُبژه (object libido).

از طرفی وقتی خود بزرگمنش در درمان نمایان می‌شود، با انتقال آیینه‌ای مواجهیم که این انتقال گرچه ظاهراً شبیه روان‌رنجوری انتقال کلاسیک است، اما با این تفاوت که آنالیست فقط از نظر شناختی به عنوان یک فرد جدا و خودمختار شناسایی می‌شود، اما در عمل اهمیت او فقط در ارضا یا ناکام کردن نیازهای نارسیستیک بیمار (مثل نیاز به اکو، تایید و تصدیق در زمینه‌ی خودبزرگ‌بینی یا نمایشگری‌) است. در واقع آنالیست فقط کسی است که بیمار درخواستی[۴] از او دارد و غیر از این هیچ اهمیت دیگری برای بیمار ندارد.

همچنین وقتی خود بزرگمنش ابتدایی‌تر (از نظر مراحل رشدی) در درمان به تحرک در می‌آید، با انتقال دوقلویی (alter-ego) مواجهیم. در مرحله‌ی بسط خود بزرگمنش که خود و اُبژه در هم ادغام هستند، آنالیست به درون برده می‌شود که این فاز هم گرچه شباهت‌هایی به روان‌رنجوری انتقال دارد، اما تفاوت هم دارد. در این مدل ارتباط، علی‌رغم طبیعت بدوی موقعیت‌های بین‌فردی که این بار در درمان بازخلق شده، آنالیست واقعاً درون یک رابطه بالینی و با ثبات با آنالیزاند نیست.

برای پاسخ به آن پرسش اولیه باید ابتدا متاسایکالجی موقعیت تحلیلی را ارزیابی کرده، سپس درباره‌ی مفهوم انتقال تصمیم‌گیری کنیم.

از نظر آنا فروید هم، در این موقعیت‌ها روی آنالیست سرمایه‌گذاری لیبیدویی (object libido) نمی‌شود بلکه از او استفاده می‌شود و آنالیست وارد وضعیت لیبیدویی نارسیسیستیک خاصی می‌‌شود که بیمار آن‌جا گیر کرده و دائم به آن واپس‌روی می‌کند. در واقع مراجع به دنبال احیای اُبژه نبوده و تلاشش معطوف به اُبژه نیست. بعضی‌ها به این فرایند هم انتقال می‌گویند اما برخی آن را یک نوع فرعی انتقال در نظر می‌گیرند.

حال اگر بخواهیم این تظاهرات را انتقال در نظر بگیریم، در واقع انگار تصویر آنالیست در یک رابطه‌ی نسبتاً قابل اتکا و بلندمدت وارد ساختارهای نارسیسیستیک شده و منجر به یک حل و فصل سیستماتیک خاص می‌شود.

فروید هر دوی این انتقال‌ها را «انتقال مثبت» در نظر می‌گرفت که موتور محرک درمان تحلیلی‌اند و مبنا و پایه‌ی هیجانی اثربخش بودن مداخلات درمانگر می‌شوند. از نظر کلاین نیز هم انتقال آیینه‌ای و هم انتقال آرمانی‌سازی، مربوط به فرآیندهای فرافکنانه-درون‌فکنانه[۵] در موضع افسرده‌وار یا پارانوئید هستند.

در انتقال مثبت، فروید به همکاری مشترک آنالیست و بیمار تاکید داشت اما من یک دیدگاه دیگر دارم. فروید می‌گفت: «در درمان، ما با ایگوی فرد تحت درمان متحد می‌شویم تا بخش‌های اید او که کنترل نشده‌اند را در خدمت سنتز ایگو رام کنیم. اگر قادر باشیم با ایگو چنین اتحادی داشته باشیم، این ایگو نرمال محسوب می‌شود که البته ایگوی نرمال یک داستان ایده‌آل است و هر انسان نرمالی فقط در حد متوسط نرمال است. ایگوی او هم در بعضی بخش‌ها به روان‌پریشی نزدیک می‌شود و درجه و میزانی که به روان‌پریشی نزدیک می‌شود به ما نشان می‌دهد که به چه میزان از «ایگوی جانشین[۶]» باید مجهز شویم. اگر در درمان با ایگوی فرد متحد نشویم، درمان حالت منفعلانه و زودگذر پیدا خواهد کرد، مثل هیپنوتیزم.  من (۱۹۵۹) معتقدم که ما باید بین ۱) انتخاب اُبژه‌ای که انتقالی نیست و بعد از مدل‌ها و الگوهای کودکی شکل می‌گیرد (که اغلب به اشتباه انتقال مثبت نامیده می‌شود) و ۲) انتقال‌های حقیقی تمایز قایل شویم. شکل اول انتخاب اُبژه تشکیل شده از «تلاش‌های معطوف به اُبژه، که گرچه از عمق روان پدید می‌آیند، اما از سد واپس‌رانی عبور نمی‌کنند» و «آن تلاش‌های ایگو که گرچه اصالتاً انتقالی هستند، بعداً از گره‌های واپس‌رانی جدا می‌شوند و بنابراین به نوعی به انتخاب اُبژه‌ی خودمختار ایگو تبدیل می‌شوند»، بنابراین من می‌گویم گرچه درست است بگوییم همه‌ی انتقال‌ها «تکرار»اند اما همه‌ی تکرارها، انتقال نیستند و ممکن است خالی از تعارض باشند.

محدودیت دسترسی به ادامه‌ی مطلب

دسترسی کامل به محتوای تخصصی تداعی صرفاً برای اعضای ویژه‌ی گروه روانکاوی تداعی در نظر گرفته شده است.

با عضویت در گروه تداعی و فعال کردن عضویت ویژه‌ به امکان مطالعه‌ی آنلاین این مقاله و تمام مقالات تداعی که در حال حاضر بیش از ۳۵۰ مقاله‌ی تخصصی شامل نظریات روانکاوی، رویکردهای مختلف، تکنیک‌های بالینی و مواردی از این دست است دسترسی ‌خواهید یافت. عضویت ویژه فقط برای مطالعه‌ی آنلاین در سایت است و امکان دانلود پی‌دی‌اف با عضویت ویژه وجود ندارد. اگر نیاز به پی‌دی‌اف مقالات دارید، آنها را بایستی جداگانه تهیه کنید.

از این صفحه می‌توانید نحوه‌ی فعال کردن عضویت ویژه را ببینید و اگر تمایل داشتید تا عضو ویژه‌ی تداعی شوید از صفحه‌ی عضویت وارد اکانت‌تان شوید و عضویت ویژه را فعال کنید.

عضویت در گروه روانکاوی تداعی

+ مجموعه مقالات روانشناسی خود
0 کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top
×Close search
Search
error: این محتوا محافظت‌شده است.