نارسیسیزم چیست؟
نارسیسیزم [Narcissism]
عشق فرد نسبت به تصویر خود، با ارجاع به افسانهی نارسیس[۱].
- I. عبارت «نارسیسیزم[۲]» (α) اولین بار در سال ۱۹۱۰ در آثار فروید پدیدار شد، زمانیکه از آن برای توجیه انتخاب اُبژه[۳] در همجنسگرایان که «خودشان را اُبژهی جنسی خود قرار میدهند استفاده کرد. به بیان دیگر، آنها از یک بنیاد نارسیسیستیک فراتر رفته و به دنبال مرد جوانی میگردند که همانند خودشان باشد و او را بهگونهای دوست داشته باشند که مادرشان آنها را دوست داشت» (1a).
کشف نارسیسیزم موجب شد که فروید –در مورد بالینی شربر[۴] (1911c)– در رشد جنسی مرحلهای را بین خودانگیزی[۵] و عشق به اُبژه قرار دهد. سوژه «با قرار دادن خود، بدن خود، به عنوان اُبژهی خود آغاز میکند» (۲) که اولین یگانهسازی[۶] غرایز جنسی را امکانپذیر میسازد. این دیدگاه دوباره در کتاب توتم و تابو[۷] (۱۳-۱۹۱۲) مطرح میشود.
- II. بنابراین فروید پیش از آنکه نارسیسیزم را در مقالهای که به همین موضوع اختصاص داده بود، «در باب نارسیسیزم: یک مقدمهی کوتاه» (1914c)، «معرفی کند» از مفهوم آن استفاده کرده بود. با این حال، در این مقاله است که مفهوم نارسیسیزم را بهویژه با ارتباط دادن آن به نیروگذاریهای لیبیدویی[۸]، با نظریهی روان-کاوی بهعنوان یک کل تلفیق میکند. اکنون مشخص میشود که امکان تحریک ایگو توسط لیبیدو و برداشتن نیروهای روانی از اُبژه بهوسیلهی سایکوز[۹] (نِوروز[۱۰] نارسیسیستیک) قابل بیان است؛ این بدان معناست که «نیروگذاری لیبیدویی اصلی ایگو […] اساساً پابرجا باقی میماند و ارتباط آن با نیروگذاریهای اُبژه مثل ارتباط بدن یک آمیب با پاهای کاذبی است که ایجاد میکند» (3a). فروید با مبنا قرار دادن نوعی اصل بقای انرژی لیبیدویی، یک تعادل الاکلنگی بین لیبیدوی ایگو (یعنی لیبیدویی که ایگو را تحریک میکند) و لیبیدوی اُبژه متصور میشود: «هرکدام بیشتر به کار گرفته شود، دیگری کمتر میشود» (3b). «ایگو را باید یک خزانهی عالی از لیبیدو پنداشت که لیبیدو از آن به سمت اُبژهها فرستاده میشود و همیشه آمادهی جذب لیبیدویی است که از سمت اُبژهها برگردانده میشود» (۴).
به این طریق –با در نظر داشتن رویکردی که مبنای آن انرژی است و ادعای استمرار نیروگذاری لیبیدویی ایگو را دارد– به تعریف ساختاری نارسیسیزم میرسیم: اکنون نارسیسیزم به جای اینکه بهعنوان یک مرحلهی رشدی ظاهر شود، بهعنوان سدی از لیبیدو ظاهر میشود که هیچ نیروگذاری اُبژهای نمیتواند به طور کامل بر آن غلبه کند.
III. این فرآیند برداشتن نیروی روانی از اُبژه و برگرداندن آن به سوژه در سال ۱۹۰۸ توسط کارل آبراهام[۱۱] که به مثال جنون زودرس[۱۲] رسیده بود، شناخته شد: «مشخصهی روانی-جنسی جنون زودرس، بازگشت بیمار به خودانگیزی است […]. بیمار روانی کل لیبیدویی را که فرد سالم به تمام اُبژههای جاندار و بیجان پیرامون خود انتقال میدهد، به خودش بهعنوان تنها اُبژهی جنسی منتقل میکند» (۵). فروید این ایدههای آبراهام را که «در روان-کاوی مورد پذیرش بودند و مبنای نگرش ما نسبت سایکوزها قرار گرفتهاند» پذیرفت (۶). اما این ایده را –که تمایز بین نارسیسیزم و خودتحرکی را تسهیل میکند– افزود که ایگو از ابتدا به عنوان یک واحد وجود ندارد، و اینکه باید «یک کنش روانی جدید» اتفاق بیفتد تا نارسیسیزم پدید آید (3c).
اگر قرار است بین حالتی که غرایز جنسی با هرج و مرج و مستقل از یکدیگر به ارضا میرسند از یک طرف، و از طرف دیگر نارسیسیزم که در آن ایگو کاملاً بهعنوان اُبژهی عشق پنداشته میشود تمایز قائل شویم، پس لاجرم باید دورهی سلطهگری نارسیسیزم کودکی را با لحظات تکوینی ایگو انطباق دهیم.
محدودیت دسترسی به ادامهٔ مطلب
دسترسی کامل به محتوای تخصصی تداعی صرفاً برای اعضای ویژهٔ تداعی در نظر گرفته شده است.
با عضویت در تداعی و فعال کردن عضویت ویژه به امکان مطالعهٔ آنلاین این مقاله و تمام مقالات تداعی شامل نظریات روانکاوی، رویکردهای مختلف، تکنیکهای بالینی و مواردی از این دست دسترسی خواهید یافت. عضویت ویژه فقط برای مطالعهٔ آنلاین در سایت است و امکان دانلود پیدیاف با عضویت ویژه وجود ندارد. اگر نیاز به پیدیاف مقالات دارید، آنها را باید جداگانه از طریق فروشگاه مقالات تهیه کنید.
در این صفحه میتوانید پلنهای عضویت ویژه را مشاهده کنید و از این صفحه میتوانید نحوهٔ فعال کردن عضویت ویژه را ببینید.
- 1.برونکنشنمایی چیست؟
- 2.انکار چیست؟
- 3.تفسیر چیست؟
- 4.درونفکنی چیست؟
- 5.مرحله آینهای چیست؟
- 6.سازمان لیبیدو به چه معناست؟
- 7.چسبندگی لیبیدو به چه معناست؟
- 8.رواننژندی کنونی چیست؟
- 9.دوسوگرایی به چه معناست؟
- 10.اُبژه خوب و اُبژه بد به چه معناست؟
- 11.عُقده به چه معناست؟
- 12.مکانیزمهای دفاعی به چه معنا هستند؟
- 13.واپسرانی به چه معناست؟
- 14.موضع افسردهوار چیست؟
- 15.موضع پارانوئید چیست؟
- 16.سوپرایگو چیست؟
- 17.ایگو چیست؟
- 18.مازوخیسم چیست؟
- 19.سادومازوخیسم چیست؟
- 20.رواننژندی چیست؟
- 21.کنش معوق چیست؟
- 22.انتقال متقابل به چه معناست؟
- 23.انتقال چیست؟
- 24.تبدیل به چه معناست؟
- 25.اید به چه معناست؟
- 26.اجبار به تکرار چیست؟
- 27.دوجنسگرایی به چه معناست؟
- 28.غریزه مرگ چیست؟
- 29.صحنهی نخستین به چه معناست؟
- 30.هیستری چیست؟
- 31.مادر فالیک به چه معناست؟
- 32.لیبیدو چیست؟
- 33.نفی چیست؟
- 34.رواننژندی سرنوشت به چه معناست؟
- 35.دفاع به چه معناست؟
- 36.رابطهی اُبژهای چیست؟
- 37.اُبژه چیست؟
- 38.عقدهی اُدیپ چیست؟
- 39.فالوس چیست؟
- 40.رشک آلت چیست؟
- 41.تداعی آزاد چیست؟
- 42.سکسوالیته چیست؟
- 43.سادیسم چیست؟
- 44.روانکژی چیست؟
- 45.نارسیسیزم چیست؟
- 46.اختگی چیست؟
- 47.به عمل آوری