رابطهی اُبژهای چیست؟
رابطهی اُبژهای [Object-Relation(ship)]
استفاده از این عبارت در روانکاوی امروزی به عنوان نامی برای نوع رابطهی سوژه با دنیای او، بسیار متداول است؛ این رابطه، حاصلجمع یک سازمان شخصیت خاص، درک اُبژههایی که تا حدی فانتزیسازی شدهاند، و انواع خاصی از دفاع است.
نهتنها میتوانیم دربارهی روابط اُبژهای یک سوژهی خاص صحبت کنیم، بلکه میتوانیم دربارهی انواع روابط اُبژهای با ارجاع به بخشهایی از رشد (مثلاً یک رابطهی اُبژهای دهانی) یا آسیبشناسی روانی (مثلاً یک رابطهی اُبژهای مالیخولیایی) صحبت کنیم.
اصطلاح «رابطهی اُبژهای» گهگاه در نوشتههای فروید دیده میشود (۱)، به همین خاطر ادعایی که گاهی مطرح میشود مبنی بر اینکه او با این اصطلاح ناآشنا بوده، اشتباه است. با این حال تردیدی نیست که این ایده در طرح مفهومی فروید هیچ نقشی ندارد.
اما از دههی ۱۹۳۰ مفهوم رابطهی اُبژهای به تدریج چنان اهمیتی در متون روانکاوی پیدا کرد که امروزه پارامتر نظری اصلی برای بسیاری از نویسندگان است. همچنان که دنیل لاگاش[۱] چندین بار تأکید کرده است، این رشد بخشی از جنبش ایدههایی است که محدود به روانکاوی نیستند: تمایل به در نظر نگرفتن ارگانیسم در جداسازی، بلکه لحاظ کردن آن در تعامل با پیرامون خود (۲). مایکل بلنت[۲] معتقد است که در روانکاوی بین یک تکنیک بر اساس ارتباط، بر اساس روابط فرد به فرد، و نظریهای که هنوز -به گفتهی ریکمن- یک «روانشناسی یکنفره[۳]» است شکاف وجود دارد. از نظر بلنت، که از ۱۹۳۵ اصرار داشت به رشد روابط اُبژهای بیشتر توجه شود، تمام اصطلاحات و مفاهیم روانکاوانه به جز «اُبژه» و «رابطهی اُبژهای» تنها به یک فرد اشاره دارند (۳). در همین راستا رنه اشپیتز[۴] هم اشاره کرده است که صرف نظر از بخشی در سه مقاله در باب نظریهی سکسوالیته[۵] (1905d) که به روابط مشترک بین مادر و فرزند میپردازد، فروید اُبژهی لیبیدویی را صرفاً از نقطه نظر سوژه میبیند (نیروگذاری روانی[۶]، انتخاب اُبژه) (۴).
محدودیت دسترسی به ادامهٔ مطلب
دسترسی کامل به محتوای تخصصی تداعی صرفاً برای اعضای ویژهٔ تداعی در نظر گرفته شده است.
با عضویت در تداعی و فعال کردن عضویت ویژه به امکان مطالعهٔ آنلاین این مقاله و تمام مقالات تداعی شامل نظریات روانکاوی، رویکردهای مختلف، تکنیکهای بالینی و مواردی از این دست دسترسی خواهید یافت. عضویت ویژه فقط برای مطالعهٔ آنلاین در سایت است و امکان دانلود پیدیاف با عضویت ویژه وجود ندارد. اگر نیاز به پیدیاف مقالات دارید، آنها را باید جداگانه از طریق فروشگاه مقالات تهیه کنید.
در این صفحه میتوانید پلنهای عضویت ویژه را مشاهده کنید و از این صفحه میتوانید نحوهٔ فعال کردن عضویت ویژه را ببینید.
- 1.برونکنشنمایی چیست؟
- 2.انکار چیست؟
- 3.تفسیر چیست؟
- 4.درونفکنی چیست؟
- 5.مرحله آینهای چیست؟
- 6.سازمان لیبیدو به چه معناست؟
- 7.چسبندگی لیبیدو به چه معناست؟
- 8.رواننژندی کنونی چیست؟
- 9.دوسوگرایی به چه معناست؟
- 10.اُبژه خوب و اُبژه بد به چه معناست؟
- 11.عُقده به چه معناست؟
- 12.مکانیزمهای دفاعی به چه معنا هستند؟
- 13.واپسرانی به چه معناست؟
- 14.موضع افسردهوار چیست؟
- 15.موضع پارانوئید چیست؟
- 16.سوپرایگو چیست؟
- 17.ایگو چیست؟
- 18.مازوخیسم چیست؟
- 19.سادومازوخیسم چیست؟
- 20.رواننژندی چیست؟
- 21.کنش معوق چیست؟
- 22.انتقال متقابل به چه معناست؟
- 23.انتقال چیست؟
- 24.تبدیل به چه معناست؟
- 25.اید به چه معناست؟
- 26.اجبار به تکرار چیست؟
- 27.دوجنسگرایی به چه معناست؟
- 28.غریزه مرگ چیست؟
- 29.صحنهی نخستین به چه معناست؟
- 30.هیستری چیست؟
- 31.مادر فالیک به چه معناست؟
- 32.لیبیدو چیست؟
- 33.نفی چیست؟
- 34.رواننژندی سرنوشت به چه معناست؟
- 35.دفاع به چه معناست؟
- 36.رابطهی اُبژهای چیست؟
- 37.اُبژه چیست؟
- 38.عقدهی اُدیپ چیست؟
- 39.فالوس چیست؟
- 40.رشک آلت چیست؟
- 41.تداعی آزاد چیست؟
- 42.سکسوالیته چیست؟
- 43.سادیسم چیست؟
- 44.روانکژی چیست؟
- 45.نارسیسیزم چیست؟
- 46.اختگی چیست؟
- 47.به عمل آوری