skip to Main Content
رابطه‌ی اُبژه‌ای چیست؟

رابطه‌ی اُبژه‌ای چیست؟

رابطه‌ی اُبژه‌ای چیست؟

رابطه‌ی اُبژه‌ای چیست؟

عنوان اصلی: Object-Relation
نویسنده: لپلانش و پونتالیس
انتشار در: زبان روان‌کاوی
تاریخ انتشار: 1998
تعداد کلمات: 1650 کلمه
تخمین زمان مطالعه: 10 دقیقه
ترجمه: تیم ترجمه‌ی تداعی

رابطه‌ی اُبژه‌ای [Object-Relation(ship)]

استفاده از این عبارت در روانکاوی امروزی به عنوان نامی برای نوع رابطه‌ی سوژه با دنیای او، بسیار متداول است؛ این رابطه، حاصل‌جمع یک سازمان شخصیت خاص، درک اُبژه‌هایی که تا حدی فانتزی‌سازی شده‌اند، و انواع خاصی از دفاع است.

نه‌تنها می‌توانیم درباره‌ی روابط اُبژه‌ای یک سوژه‌ی خاص صحبت کنیم، بلکه می‌توانیم درباره‌ی انواع روابط اُبژه‌ای با ارجاع به بخش‌هایی از رشد (مثلاً یک رابطه‌ی اُبژه‌ای دهانی) یا آسیب‌شناسی روانی (مثلاً یک رابطه‌ی اُبژه‌ای مالیخولیایی) صحبت کنیم.

اصطلاح «رابطه‌ی اُبژه‌ای» گه‌گاه در نوشته‌های فروید دیده می‌شود (۱)، به همین خاطر ادعایی که گاهی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه او با این اصطلاح ناآشنا بوده، اشتباه است. با این حال تردیدی نیست که این ایده در طرح مفهومی فروید هیچ نقشی ندارد.

اما از دهه‌ی ۱۹۳۰ مفهوم رابطه‌ی اُبژه‌ای به تدریج چنان اهمیتی در متون روانکاوی پیدا کرد که امروزه پارامتر نظری اصلی برای بسیاری از نویسندگان است. همچنان که دنیل لاگاش[۱] چندین بار تأکید کرده است، این رشد بخشی از جنبش ایده‌هایی است که محدود به روانکاوی نیستند: تمایل به در نظر نگرفتن ارگانیسم در جداسازی، بلکه لحاظ کردن آن در تعامل با پیرامون خود (۲). مایکل بلنت[۲] معتقد است که در روانکاوی بین یک تکنیک بر اساس ارتباط، بر اساس روابط فرد به فرد، و نظریه‌ای که هنوز -به گفته‌ی ریکمن- یک «روانشناسی یک‌نفره[۳]» است شکاف وجود دارد. از نظر بلنت، که از ۱۹۳۵ اصرار داشت به رشد روابط اُبژه‌ای بیشتر توجه شود، تمام اصطلاحات و مفاهیم روانکاوانه به جز «اُبژه» و «رابطه‌ی اُبژه‌ای» تنها به یک فرد اشاره دارند (۳). در همین راستا رنه اشپیتز[۴] هم اشاره کرده است که صرف نظر از بخشی در سه مقاله در باب نظریه‌ی سکسوالیته[۵] (۱۹۰۵d) که به روابط مشترک بین مادر و فرزند می‌پردازد، فروید اُبژه‌ی لیبیدویی را صرفاً از نقطه نظر سوژه می‌بیند (نیروگذاری روانی[۶]، انتخاب اُبژه) (۴).

محدودیت دسترسی به ادامه‌ی مطلب

دسترسی کامل به محتوای تخصصی تداعی صرفاً برای اعضای ویژه‌ی تداعی در نظر گرفته شده است.

با عضویت در تداعی و فعال کردن عضویت ویژه‌ به امکان مطالعه‌ی آنلاین این مقاله و تمام مقالات تداعی شامل نظریات روانکاوی، رویکردهای مختلف، تکنیک‌های بالینی و مواردی از این دست دسترسی ‌خواهید یافت. عضویت ویژه فقط برای مطالعه‌ی آنلاین در سایت است و امکان دانلود پی‌دی‌اف با عضویت ویژه وجود ندارد. اگر نیاز به پی‌دی‌اف مقالات دارید، آنها را بایستی جداگانه از طریق فروشگاه مقالات تهیه کنید.

در این صفحه می‌توانید پلن‌های عضویت ویژه را مشاهده کنید و از این صفحه می‌توانید نحوه‌ی فعال کردن عضویت ویژه را ببینید.

اگر اکانت دارید از اینجا وارد شوید.

اگر اکانت ندارید از اینجا ثبت‌نام کنید.

مجموعه مقالات مفاهیم روانکاوی
0 کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top
×Close search
Search
×